Thurner RS

Hvad er en Turner ?? Den blev fremstillet i årene 1969-1974 i 120 stk. af konstruktør Rudolf Thurner . Han ønskede at bygge en sportsvogn, lille og let, med lav luftmodstand og så skulle den være så billig, at alle kunne købe en.

Det med luftmodstanden klarede han ved at tage forruden og formerne fra Porsche 904 GTS. Vægten (570 kg.) klarede han med et glasfiber karrosseri ligesom Porsche 904 GTS . Det med at den skulle være billig (17.000 D-mark) gjorde han ved at bruge nye chassi'er fra NSU 1200 TT , hvilket gjorde at reservedelene også var billige. Motoren var også fra NSU, en luftkølet 4 cylindret tværliggende, kunne tunes til 125 HK .

For 4 år siden købte jeg en Thurner , den var desværre i så dårlig stand, at jeg kun har kørt ca. 1000 km i den. Den var så medtaget af rust , at den stod til en gennemgribende renovering, hvilket den har været de sidste 3 år. Det der har været det sværeste , er at finde reservedele, derfor oprettede jeg denne hjemmeside( www.thurner.dk ), der er en side hvor Thurner interesserede kan kontakte og hjælpe hinanden med tips og gode råd.

Det ville være interessant at se hvor mange Thurnere der er tilbage i det hele taget.

Jeg har forsøgt at finde noget om en evt. Thurner-klub på internettet, det eneste jeg har kunne finde, var fra et tysk bilblad: Motor Klassik 7/1988, hvor der skrives om en tysk klub, Thurner-Freunde med formand Peter G. Kling.

Denne mand skulle også reparere Thurnere, men han har ikke været til at finde, måske kan du hjælpe ?????

Måske ved du, hvor Rudolf Thurner er i dag ?

I Danmark kom der kun 2 stk. til landet, jeg har den ene, og den anden er stadig i landet, desuden ved jeg, at der er 1 i Sverige, måske 2.

Hvis du ved mere må du gerne kontakte mig ! Zabelo@fedt.dk

Med venlig hilsen
Peter Zabelo
Ndr. Frihavnsgade 34, 5tv.
2100 København Ø.
Danmark

e-mail: zabelo@fedt.dk